دیدبان

سقوط بزرگ بارزانی در کرکوک/ بخش اول

سقوط بزرگ بارزانی در کرکوک/ بخش اول
به گزارش گروه رصد تروریسم دیدبان؛ روز دوشنبه شهر کرکوک پاکسازی شد و هزاران نفر از مزدورانی که مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در طول چند سال گذشته وارد آن کرده بود تا ترکیب جمعیتی آن را تغییر دهند، از شهر فرار کردند. به همین نکته بسنده می شود که ۸۰ درصد از این افراد اصلا عراقی نبودند، که اگر بودند در شهر می‌ماندند و دولت مرکزی این کشور هم کاری به آنها نداشت، چرا که شناسنامه عراقی داشتند و شهروند این کشور محسوب می‌شدند. فرار مفتضحانه روز گذشته، میخی بر تابوت آروزهای بر باد رفته ملامسعود بود که فکر می‌کرد می‌تواند «رئیس‌جمهور» یک کشور شده و اقلیم کردستان عراق را به عنوان یک کشور به استقلال برساند.
 
 
مسعود بارزانی شکست خورده بزرگ این همه پرسی شد که با تقلب گسترده و با استفاده از نزدیک به صدها هزار مهاجر غیرعراقی در اقلیم و مناطق متنازعه برگزار کرد، بازنده بزرگ‌تر، مردم کُرد بودند که در طول چند دهه گذشته فریب کسانی را خورده اند که با شعار استقلال و تشکیل یک کشور در حال بهره برداری شخصی به منظور دستیابی به اهداف و منافع خود بوده هیچ گاه هم در راه استقلال توفیقی به دست نیاوردند. با این حال، بگذارید وجه دیگر ماجرا را روشن کنیم، چرا بارزانی این بازی را که فکر می‌کرد در آن برنده است، باخت؟ کجای معادله‌ای که طراحی کرده بود، ناقص بود؟ آیا سرمایه‌گذاری ۱۰ ساله روی ترکیه‌ای که سهم‌الارث خاندان بارزانی به شمار می‌رفت، اشتباه بودو آن ها به اقلیم پشت کردند؟ آیا ترک‌ها که نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار در شمال عراق سرمایه‌گذاری کرده بودند، آن را نمی‌خواستند؟ 
 
 
ده‌ها سوال دیگر از این دست سوالات امروز ذهن کارشناسان این حوزه را به خود مشغول داشته است، اما وقتی در میدان عمل با واقعیت‌ها روبرو می شویم، می‌توان عینی‌تر برخورد کرد. عینیتی که در آن مجازی‌ها جان می‌بازند و آرزوها عملی نخواهند شد. بارزانی به‌زعم خود موفق شده بود نظر ترک‌ها را نسبت به همه پرسی استقلال جلب کند، به باور او، اگر در مثلث بغداد، تهران، آنکارا یکی می‌لنگید، او راه فراری داشت، از این‌رو همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد اردوغان گذشت تا ضلع شمالی هموار و باز شود. کافی است به رفتارهای سران حزب عدالت و توسعه در مورد بارزانی و رفت و آمدهای دو جانبه در طول شش سال گذشته توجه داشته باشید تا به این حقیقت برسید که بارزانی در فیلم چند ساله‌اش برای آنکارا عملا موفق بود. 
 
 
ایران در طول کمتر از یک ماه موفق شد سرمایه‌گذاری چند ساله بارزانی را بر باد دهد و راه فراری که او سال‌ها فریب و نیرنگ برای خود فراهم کرده بود، را مسدود کند. اشراف کامل ایران بر تحولات منطقه و حضور موثر در میدان عمل باعث شده تا تهران بتواند مستند، صحبت کند. زمانی هم که مساله حمایت ترکیه از داعش مطرح شد و روس‌ها در مقر سازمان ملل فیلم‌هایی از صدها تانکر قاچاق نفت خام به مقصد ترکیه منتشر کردند، کسی باور نکرد که این فیلم‌ها کار روسیه است و ترک‌ها به صراحت ایران را متهم کردند که این فیلم‌ها را به مرور زمان گرفته و در اختیار مسکو قرار داده تا منتشر شود. و حالا همین اتفاق برای خود ترک‌ها می‌افتاد.
 
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن